Naše služby

Tento formulář vám umožní vybrat typ služby a konkrétní službu

Nejprve vyberte typ služby, poté zvolte konkrétní službu a klikněte na tlačítko "Zobrazit službu"

×
24/06/2025

| Success stories

Worksheet.ws: Ústecký startup, který s umělou inteligencí zjednodušuje přípravu pro učitele a pomáhá žákům učit se z chyb

Z podnikatelského inkubátoru Inovačního centra Ústeckého kraje vzešel další úspěšný projekt: startup Worksheet.ws bratrů Michaela a Martina Doubkových, který nedávno zvítězil v závěrečných prezentacích Startup Go Grill. Jejich řešení, využívající umělou inteligenci, slibuje proměnit každodenní práci učitelů a přinést moderní přístup k výuce.

Z maturitního ročníku inspirace pro změnu v oboru 

Myšlenka na Worksheet.ws se zrodila v hlavě Michaela Doubka v neobvyklé době – během první vlny pandemie COVID-19. “Maturoval jsem v roce 2020. Moje třídní učitelka se nám tehdy poctivě věnovala i přes distanční výuku. Později mi popsala, jak náročné to tehdy bylo. Zůstalo mi v paměti, že opravovala naše práce do dvou do rána, aby mohla v 6 ráno zase vstát a připravit se na výuku,” vzpomíná Michael. Když pak hovořil s dalšími učiteli, ukázalo se, že tento problém je rozšířený a stále aktuální. 

Michael začínal na projektu sám, s jasnou vizí: “Na Worksheetu je pro mě klíčové, aby měl špičkové UX. Aby aplikace působila magicky jednoduše. A zároveň měla prémiový design.” Martin se k němu přidal později. Při rozjezdu se Michael nesetkal s velkými zádrhely, protože do projektu šel s otevřenou myslí a řídil se osvědčenou metodou – rozhovory s učiteli, tvorba produktu a sbírání zpětné vazby. “Přijde mi, že řada lidí vstupuje do EdTechu se silnými názory, jak by vzdělávání mělo vypadat a pak narazí na realitu a odpor učitelů, protože se jim svůj pohled snaží vnutit,” dodává. 

To, co teď učitelé dělají analogově a tráví tím měsíčně desítky hodin, mohou díky Worksheetu zvládnout za pár minut a ještě získat srdce a mysli svých žáků.

Učitelé jako superhrdinové všedního dne pomocí AI 

Dnes Worksheet.ws transformuje učitele v “superhrdiny všedního dne,” jak s nadsázkou, ale vážně říká Martin Doubek. “To, co teď dělají analogově a tráví tím měsíčně desítky hodin, mohou díky Worksheetu zvládnout za pár minut a ještě získat srdce a mysli svých žáků.” Díky aplikaci mohou učitelé vytvořit pracovní list na pár kliknutí, získat odpovědi od žáků a během pár minut zkontrolovat automatické hodnocení. “Zbylý čas můžou věnovat svým žákům a reálně je více posouvat,” zdůrazňuje Martin. 

Největší přínos řešení vidí v úspoře času a moderním způsobu učení, který podporuje práci s chybou. Žáci dostávají okamžitou zpětnou vazbu od umělé inteligence a mají možnost se opravit. “Pokud není pracovní list v režimu testu, má možnost se na základě informací od AI ještě opravit, protože má celkem tři pokusy, a tak má možnost se posunout, naučit se, jak úlohu správně vyřešit, a nedostane jen holé hodnocení úspěchu nebo neúspěchu, které ho nikam neposune,” vysvětluje Martin. 

Worksheet.ws usnadňuje učitelům práci v několika fázích: od vytváření zadání a jejich variant, přes snadné „rozdání“ žákům (pomocí odkazů, QR kódů) až po rychlou kontrolu a hodnocení. “Když dojde na odevzdání všech prací, učitel velmi snadno a hodně rychle projde všechny práce a zkontroluje správnost automatizovaného hodnocení od AI, případně provede drobné korekce a potvrdí, že je s hodnocením hotový. V ten moment žákům přijde notifikace, že jejich práce je ohodnocená,” popisuje Martin. Michael pak s radostí dodává, že je těší, když učitelé používají Worksheet nečekanými způsoby, například na školních výletech pro interaktivní cvičení v terénu. 

Podnikatelský inkubátor jako katalyzátor růstu a cenné kontakty 

Do podnikatelského inkubátoru ICUK se bratři Doubkové přihlásili na doporučení svého kamaráda. “Původně se mi moc nechtělo, protože jsem se obával, že nás inkubátor bude stát příliš mnoho času, který bych radši věnoval našim školám a práci na produktu,” přiznává Michael. Nakonec se tato obava nenaplnila a celý tým je rád, že přihlášku podal. 

Největším “aha momentem” v rámci programu bylo setkání s inspirativními lidmi. “Potkali jsme v inkubátoru několik velmi silných týmů, které budí respekt a za tři měsíce udělali obrovský pokrok na svých projektech. Už jsem se inkubátoru účastnil v minulých letech s jiným nápadem, a tak mě pozitivně překvapilo srovnání projektů a jejich founderů, kteří absolvovali letos. Je vidět, že se ústecký region posouvá v podnikavosti dobrým směrem,” hodnotí Michael. Inkubátor jim pomohl ujasnit si prodejní strategii a ICUK je rovnou propojil na několik důležitých kontaktů, což výrazně urychlilo jejich posun vpřed. Vítězství v závěrečných prezentacích Startup Go Grill jejich tah na bránu jen potvrdil. 

Nástroj, který rapidně mění pravidla hry 

Umělá inteligence je pro Worksheet.ws klíčová. Martin Doubek ji však vnímá jako každý jiný nástroj. “I s vrtačkou jde udělat hromada škody, když se nepoužívá správně, to stejné platí pro AI. AI nemůžeme vnímat jako všespásnou entitu, ale jako nástroj, který je potřeba se správně naučit používat a tím ji využívat bezpečně.” Michael pak dodává, že nás v nejbližší době nečeká žádný nový AI model, který by změnil pravidla, což dává čas se s AI sžít. 

AI podle Michaela zásadně promění způsob uvažování nad návrhem softwaru. Umožňuje obsluhovat úzce zaměřená odvětví, kde se software dosud neprosadil, a také změní UI aplikací. “Velké firmy to zatím moc nepochopili a zavádí prvoplánové funkce, které uživatelům spíš komplikují práci. To otevírá možnosti pro startupy, které najdou nové, inovativní vzory a uživatelům skutečně usnadní práci,” myslí si Michael. 

Jak AI promění školství, záleží na způsobu jejího využití. Martin upozorňuje, že se do škol často tlačí běžná generativní AI namísto specifických nástrojů jako Worksheet.ws. “Učitelé pak cítí tlak AI využívat, ale vlastně pořádně neví jak, protože řešit jejich potřeby je přes základní AI dost kostrbaté,” říká. 

Připravenost učitelů na změnu je různá. “Někteří moderní nástroje vyloženě vítají a jiní říkají, že těch pár let do důchodu už doklepou s tužkou a papírem,” popisuje Martin. Worksheet.ws se snaží ukázat, že AI může být “kámoš”, pokud je zabalená do intuitivního a jednoduchého balíčku. “Když pak vidí, jak jednoduché je Worksheet používat a kolik jim ušetří času, tak jsou nadšení do toho si vše vyzkoušet. Což navíc můžou během pár minut zcela zdarma,” dodává Martin. 

Z Ústeckého kraje do celého světa 

Plány Worksheet.ws jsou ambiciózní. “Ve školním roce 2025/26 se chceme dostat do 500 škol po celé ČR a pak se soustředit na USA, kde je EdTech zavedený,” prozrazuje Michael. Dlouhodobě chtějí expandovat do celého světa, protože pracovní listy používají učitelé všude. Jako zajímavé trhy vidí Indii, Jižní Ameriku, Jižní Koreu a některé země v Africe, kde se vzdělávání vyvíjí extrémním tempem. 

Na závěr Michael Doubek nabízí radu dalším lidem z Ústeckého kraje, kteří váhají s realizací svého nápadu: “Začít. Věnovat se primárně mluvení se zákazníky a budování produktu. A velmi dobře si vybrat zdroje, ze kterých čerpat informace.  

 

 

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.