| Success stories
Čokoládovna Jordan – tradice, která nezmizela. A značka, která znovu roste
Historie, která nezmizela
Čokoládovna Jordan stojí nejen na dovednostech svých zakladatelů, ale i na historii, která se v Děčíně začala psát už v polovině 19. století. Právě zde, v Podmoklech, otevřela v roce 1854 svou pobočku drážďanská čokoládovna Jordan & Timaeus – tehdy jedna z prvních svého druhu ve střední Evropě.
Značka Jordan & Timaeus se proslavila i tím, že právě v jejích prostorách byla vyrobena jedna z prvních mléčných čokolád v Evropě, čímž firma předběhla svou dobu a zapsala se do historie čokoládového řemesla.
Po druhé světové válce výroba zanikla a navazující tradice na desítky let utichla. V Děčíně sice po válce působila známá čokoládovna Diana, která po revoluci a privatizaci přešla pod společnost Nestlé, ale ta svůj provoz zde později také ukončila. Dnes se k čokoládové tradici Čokoládovna Jordan symbolicky vrací – opět v Děčíně, opět ručně, opět s důrazem na kvalitu a poctivost. Nejde o přímé pokračování původní továrny, ale o moderní příběh, který ctí stejné hodnoty – péči o detail, respekt k surovinám a chuť dělat věci pořádně.
Z korporátu k čokoládě
Za Čokoládovnou Jordan dnes stojí dva muži s technickým zázemím a zkušenostmi z výroby, kteří se rozhodli pro zásadní změnu. Prvním z nich je Jaroslav Vaňkát, který měl zkušenosti s technologiemi a stroji na výrobu čokolády a společně se svou manželkou začal budovat základy značky. O něco později se přidal Martin Čekal, který do té doby působil v korporátním prostředí. Když přišel zlom, opustil stabilní pozici a pustil se do úplně nového světa – světa čokolády. Spojením svých dovedností navázali na dědictví děčínské čokoládové tradice a začali psát její novou kapitolu.
Protože marketing nebyl jejich doména, chuť tvořit a posouvat značku dál je přivedla až k Inovačnímu centru Ústeckého kraje (ICUK) a programu Platinn, ve kterém našli přesně to, co potřebovali – podporu, zkušeného experta a bezpečný prostor pro růst.
ICUK Platinn je expertní program pro malé a střední firmy z Ústeckého kraje, který jim pomáhá rozvíjet podnikání, zvyšovat konkurenceschopnost nebo řešit konkrétní problémy prostřednictvím zkušených specialistů. Nabízí praktickou podporu i strategické poradenství na míru – a právě to čokoládovna v danou chvíli potřebovala.
První krok? Naučit se mluvit se zákazníkem
Spolupráce s ICUK pomohla Čokoládovně Jordan nadechnout se i mimo výrobu. S pomocí odborníka na marketing začali pracovat na novém vizuálním stylu, přetvořili logo, vylepšili web a e-shop a naučili se psát o svých produktech tak, aby zaujaly nejen chuťově, ale i slovem.
Investice, které dávají smysl
Kromě práce na značce ale firma nezahálela ani v oblasti výroby. ICUK jim také pomohl s orientací v dalších dotačních možnostech a Čokoládovna Jordan tak využila inovační voucher Ústeckého kraje na nákup dražovacího bubnu (na obalování ořechů čokoládou) a transformační úvěr od Národní rozvojové banky na nákup nového vakuového mixéru. Ten zásadně zlepšil kvalitu náplní, prodloužil jejich trvanlivost a zefektivnil výrobu.
„Bez podpory by návratnost takového stroje byla deset let. Díky dotaci se zkrátila na tři roky. A to už je rozhodnutí, které dává ekonomický smysl,“ dodává Čekal.
Firma tak díky finanční podpoře, ať už formou dotací či výhodného úvěru, mohla posílit technologické zázemí a rozšířit kapacitu výroby.
Každý bonbon má svůj příběh
Ruční výroba, vlastní receptury a precizní přístup. To je základní filozofie Čokoládovny Jordan. Používají kvalitní belgickou čokoládu, díky které dosahují stálé chuti a struktury. Náplně si připravují sami – například višně nejdřív ručně nakládají do alkoholu, kde zrají minimálně rok. Výsledkem jsou pralinky, které mají charakter a chuť, na kterou se nezapomíná.
Nejde ale jen o bonbony. Děčínská čokoládovna vyrábí také limitované edice, produkty pro firemní klienty nebo tzv. white label čokolády pro luxusní hotely. A i když stále většinu objednávek odbaví přes kamennou prodejnu, jejich e-shop roste a má velký potenciál.
Růst, který má smysl
Nešlo to rychle a nešlo to bez práce. Ale ukázalo se, že když máte silný produkt, otevřenou mysl a správné partnery, můžete i z menší výrobny postavit značku, která má jméno. Dnes Čokoládovna Jordan zpracuje přes šest tun čokolády ročně. Za jejich bonbony nestojí jen recepty, ale i desítky hodin ladění, testování a ruční práce.
Pan Čekal uzavírá naše setkání slovy: „Bonboniéru by člověk neměl sníst sám. Měla by se sdílet.“ A možná právě to je nejvýstižnější metafora pro jejich podnikání – sdílení chuti, řemesla a radosti, kterou dobrá čokoláda umí přinést.
