Naše služby

Tento formulář vám umožní vybrat typ služby a konkrétní službu

Nejprve vyberte typ služby, poté zvolte konkrétní službu a klikněte na tlačítko "Zobrazit službu"

×
25/11/2025

| Success stories

MotoKeška: Když se vášeň pro jednu stopu potká s byznysem. Český startup chce s gamifikací dobýt Evropu

Napadlo to každého, kdo někdy sedl na motorku a vyrazil do neznáma. Ten pocit svobody, kdy máš před sebou otevřenou cestu — ale zároveň přemýšlíš, kam vlastně jet, co cestou objevit a jestli trasa bude stát za to. Spousta jezdců hledá cesty, které dávají smysl, jen plánování bývá zdlouhavé a ne vždy skončí tak, jak si představovali. Co kdyby se z každé jízdy stala hra? Přesně s touto myšlenkou přišel zakladatel projektu MotoKeška.cz David Král. Bývalý režisér pořadu Auto moto svět vyměnil televizní kamery za vývoj aplikace a s pomocí inkubátoru od ICUK buduje unikátní ekosystém, který vrací do motorkaření smysl pro dobrodružství.

Když intuice narazí na realitu: Jak MotoKeška učí české motorkáře znovu objevovat svět

Je to klasický scénář. Máte skvělou práci, cestujete po světě, ale v hlavě vám klíčí myšlenka, která vás nenechá spát. V případě Davida ten nápad přišel tisíce kilometrů od domova. Jako režisér populárního pořadu Auto moto svět na České televizi trávil hodiny v sedle motorky napříč Evropou i Afrikou. Právě tam, v prachu cest a dunění motorů, se zrodila vize. Nechtěl jen jezdit. Chtěl předávat ten stejný dobrodružný pocit, který cítil během reportáží.

„Myšlenka vznikla už v době, kdy jsem cestoval s moderátorem po Evropě. Chtěli jsme v různých zemích schovat na moto trasách části souřadnic, které by po poskládání odhalily místo s ukrytou novou motorkou,“ vzpomíná dnes na divoké začátky autor projektu. Z původně megalomanské vize mezinárodní honby za pokladem se postupně, i díky pragmatickému pohledu kolegů, stala nohama na zemi stojící realita: MotoKeška. Unikátní webová aplikace, která kombinuje mototuristiku s prvky geocachingu a soutěžení.

Od „punkových“ začátků k fungujícímu produktu

Zatímco většina motorkářských aplikací řeší, jak se dostat z bodu A do bodu B co nejrychleji nebo nejklikatější cestou, MotoKeška řeší, co v tom bodě B budete dělat. Uživatelé sbírají body, hledají QR kódy na vyhlídkách a plní kvízy. „Jezdec si všímá věcí, které by jinak minul,“ vysvětluje David přidanou hodnotu.

Začátky však připomínaly jízdu na motorce bez brzd. Projekt vznikal intuitivně, doslova na koleni. „Nejtěžší bylo najít dalšího ‘blázna’, který by do toho šel se mnou,“ přiznává. Tím klíčovým dílkem do skládačky se stal vývojář Honza, který dokázal vizionářské nápady přetavit do jedniček a nul. Přesvědčit partnery, aby do neexistujícího projektu věnovali ceny, pak vyžadovalo léta budovanou důvěru z mediálního prostředí.

Dnes už MotoKeška není jen nápad na papíře. Je to komunita. Když se spustí nová trasa, na startu se potkávají desítky lidí. „To se sjíždí jezdci, kteří se vzájemně potkají, projedou trasu společně a sdílejí zážitky,“ popisuje atmosféru zakladatel. Právě ta komunita je motorem, který projekt žene vpřed, i když se zrovna nedaří. „Negativní reakce se objevují hlavně od lidí, kteří nechtějí platit registrační poplatek. Ale ti, kdo to zkusili, hodnotí hru jako návykovou,“ dodává.

„Kdybych se mohl vrátit na začátek, vzkázal bych si: zpomal, naplánuj, buď efektivnější.“

Když potřebujete „Velkého bráchu“

Každý startupista dříve či později narazí na strop svých schopností. U MotoKešky tento moment nastal po dvou letech. Projekt běžel, lidé jezdili, ale chyběla jasná strategie. Zlom přišel s doporučením Josefa Beneše, autora úspěšného startupu Stavario, který inkubátorem prošel před několika lety. Ten zakladateli MotoKešky ukázal dveře do inkubátoru od ICUK.

Vstup do podnikatelského inkubátoru zafungoval jako katalyzátor. Z intuitivního řízení se stalo plánování. „ICUK pro mě není jen program, ale spolehlivý parťák. Takový velký brácha, který za vás nic neudělá, ale stojí vedle vás, když se rozhodujete nebo padáte,“ hodnotí spolupráci zakladatel s pokorou v hlase.

Právě v inkubátoru se začala formovat dlouhodobá vize. Do té doby se jelo stylem „pokus-omyl“. S pomocí mentorů se definovaly finance, marketing i zákaznické segmenty. „Kdybych se mohl vrátit na začátek, vzkázal bych si: zpomal, naplánuj, buď efektivnější,“ přemítá zpětně tvůrce. Inkubátor mu pomohl nejen validovat nápady, ale také najít specialisty na marketing a rozšířit technologický tým. Pro solo-foundera, který do té doby „lítal z místa na místo“, to byla zásadní změna mindsetu.

Budoucnost nemá hranice (ale má plán)

Dnes už se v kancelářích MotoKešky nemluví jen o příštím víkendu, ale o roce 2027. Ambice nejsou malé. „V roce 2026 budeme plánovat trasy v sousedních zemích a o rok později chceme otevřít trh pro Německo a Slovensko,“ odhaluje plány zakladatel.

Ve vývoji je plnohodnotná mobilní aplikace, která posune gamifikaci na novou úroveň – odznaky, žebříčky, virtuální body. Vize sahá dokonce i mimo svět spalovacích motorů; v plánu je „Cyklokeška“, která by herní princip přenesla na cyklostezky.

Potenciál je ale i v B2B sektoru. Kraje a regiony hledají způsoby, jak přilákat turisty na konkrétní místa, a MotoKeška má v rukou nástroj, jak tam dovést stovky platících zákazníků. „Rádi bychom podporovali lokální ekonomiku a přiváděli lidi do míst, která stojí za návštěvu,“ vysvětluje byznysový přesah projektu.

Víc než jen aplikace

I přes všechny grafy, plány expanze a marketingové strategie zůstává v jádru projektu to nejdůležitější – emoce. Když se zakladatele zeptáte, jestli je pro něj motorka po těch letech víc prací nebo vášní, nezaváhá. „Když sjedu z dálnice a dostanu se na kouzelné místo, zážitek z jízdy mě úplně pohltí.“

A přesně to si odnášejí i uživatelé. Nejde o to nasbírat nejvíc bodů. Jde o vzpomínky na defekt uprostřed Vysočiny, který se změnil v nejlepší den sezóny díky partě lidí kolem. „Chtěl bych lidem zprostředkovat zážitky, na které budou vzpomínat celý život,“ uzavírá rozhovor zakladatel.

MotoKeška je důkazem toho, že i v regionu může vzniknout projekt se světovým potenciálem. Stačí k tomu „jen“ tři věci: dobrý nápad, odvaha dělat chyby a silný partner v zádech, jako je ICUK, který vám nedovolí sejít z cesty.

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.