Naše služby

Tento formulář vám umožní vybrat typ služby a konkrétní službu

Nejprve vyberte typ služby, poté zvolte konkrétní službu a klikněte na tlačítko "Zobrazit službu"

×
11/11/2025
| Succes stories

Hry v novém kabátu: středoškoláci za 24 hodin vylepšili klasické deskovky pomocí 3D tisku

Každý z nás má doma alespoň jednu deskovou hru. A co tak ji oživit, vylepšit o nějaké nové herní prvky? Udělat ji zábavnější, rychlejší, inovativnější? Přesně takové bylo zadání již druhého 3D TISK Hackathonu v tomto roce, který pořádalo Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK) v uplynulém týdnu. Od 7. do 8. listopadu v pavilonu G Zahrady Čech se sešlo 24 středoškoláků v 6 týmech z Děčína, Litvínova, Štětí, Teplic a Ústí nad Labem, a pracovali na funkčních prototypech pro nimi vybrané deskové hry.  

Účastníci se hlásili již jako týmy. Nejdřív si vymysleli vlastní názvy a určili si role podle toho, co je baví a co umí. Po krátkém úvodu se pustili do mapování problémů, které by šlo řešit technologicky – hlavním cílem bylo přijít s užitečným nebo inovativním nápadem, který může mít reálné využití pro deskové hry. V rámci přípravného bloku se žáci seznámili online s majitelem TLAMA games, který představil oblast deskových her. Poté se už týmy ponořily do samotného navrhování – od prvních skic až po digitální 3D modely.

Týmy navrhli svá řešení a převedli je do digitální podoby. Každý tým měl na tisk prototypu omezený čas a množství materiálu – konkrétně 25 minut a 25 gramů PLA filamentu. Kdo chtěl získat víc, musel se zapojit do speciálních výzev, které prověřily různé dovednosti – od logického uvažování přes pohybovou zdatnost až po kreativní jazykové schopnosti.

I tento běh hackathonu byl postaven na principu opakovaného zlepšování. Týmy měly příležitost prototyp testovat, upravovat a hledat lepší řešení. Výsledkem byly promyšlené návrhy s potenciálem reálného využití, které účastníci prezentovali na závěr celého dne. Opět se ukázalo, že když se spojí technologie, kreativita a týmová práce, vznikají nápady s přesahem.

Uplynulo 24 hodin, prototypy byli vytištěné, prezentace připravené a porota měla před sebou šest skvělých týmů – šest úžasných nápadů:

Odborná porota ve složení: ředitelka Městských kulturních zařízení v Litoměřicích, Michaela Mokrá, jednatel společnosti Wars Group CZ, William Verner a maker, pedagog a vedoucí TKM Litoměřice, Zbyněk Rudolf. Vybrat nejlepší projekty bylo obzvlášť těžké, protože všechny prezentované prototypy byli funkční, inovativní i prakticky využitelné.

Na třetím místě se umístil litvínovský tým GYMPLPAKA s jejich vychytávkou do hry „Dračí doupě“. Druhé místo patřilo týmu Tepličtí střelci, kteří vymysleli stojánky, náboje a pistole do hry „BANG“. Vítězem se stal děčínský tým Koalice českých engineerů a jejich vylepšení figurek a nové prvky do klasické hry „Člověče, nezlob se“.

Pět členů vítězného týmu dostali čtyři tiskárny od Prusa Research a jednu od společnosti Rowingo. Navíc všechny tři vítězné týmy dostali možnost licenční spolupráce s firmou TLAMA games, která prodává, vyrábí a tiskne hry. Všichni účastníci bez ohledu na pořadí si odnesli osvědčení, filament a památeční praktický dřevěný podtácek (samozřejmě vyroben na 3D tiskárně) s logem našeho hackathonu.

„Cílem nebylo jen vytvořit zajímavé herní doplňky, ale ukázat, že i za jediný den lze proměnit nápad v hmatatelný výsledek. Účastníci si vyzkoušeli celý proces od návrhu po prototyp, přitom rozvíjeli kreativitu, týmovou spolupráci i technické dovednosti. A většinu výstupů bych si klidně zahrál hned teď,“ řekl Matouš Kostomlatský, který i tento ročník hackathonu vymyslel a řídil.

Na akci se podíleli i kolegové z týmu RUR: Fabiána Bytyqi, Karolína Macková, Daniel Trnka a Tamara Klein. Pomáhali jim tři mentoři: Jakub Bůžek, Jakub Lipš a Jindřich Černý, z kterých první dva se na jaře tohoto roku účastnili prvního ICUK 3D TISK Hackathonu. Velkou oporou týmu byly i dvě studentky UJEP, Klára Hiklová a Kateřina Reichlová.

„Na 3D TISK Hackathonu je skvělé, že propojuje vzdělávací svět s tím reálným. Pokud chceme vzdělávat mladou generaci efektivně, musíme ji zapojovat do výzev, které mají dopad na skutečné věci kolem nás,“ doplnil Daniel Trnka, jeden z mentorů a člen týmu RUR, který se věnuje zejména žákům středních škol a učilišť.

Listopadový hackathon tak potvrdil, že spojení technologií, herního designu a týmové spolupráce dokáže přinést nápady, které mají nejen funkčnost, ale i herní šmrnc. Účastníci během 24 hodin navrhli a vyrobili prototypy originálních herních prvků a vylepšení, které zaujaly porotu i publikum.

Výsledkem byla nejen radost z dobře odvedené práce, ale také nové dovednosti a zkušenosti, které si žáci odnesli do školy i života. Zájem, kreativita a nasazení všech zúčastněných dávají jasně najevo, že podobné formáty vzdělávání mají v regionu své pevné místo – a že další výzva na sebe nenechá dlouho čekat.

Akce byla podpořena z projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu, registrační číslo CZ.10.02.01/00/22_002/0000210.

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.