Výrobna firmy VirginGrip leží téměř doslova u paty Tiských skal, v obci Tisá kousek od Ústí nad Labem, ve vyhledávané destinaci turistů, ale především sportovních lezců. Dává to logiku, VirginGrip vyrábějí polyuretanové chyty pro lezecké stěny. Vsadili přitom na neotřelý design, nadstandardní kvalitu a vlastní vývoj. A vyplácí se. I díky programu Platinn jen letos téměř desetinásobně rostou a své výrobky prodávají do mnoha zemí po celém světě.

S jednatelem Tomášem Riesem a spoluzakladatelem a designérem Jaroslavem Ježkem jsme se sešli přímo v malé výrobně na lezecké chyty. Z Jaroslava, a hlavně z Tomáše, který kvůli podnikání skončil s vysokou manažerskou pozicí v globální firmě, je cítit opravdový zápal pro věc. Když začínali, o výrobě chytů a materiálech nevěděli nic, na vše si museli přijít sami …

Tomáši, jak jste se vůbec k podnikání s lezeckými chyty a jejich výrobě dostali, jste horolezci?

Jsme, bydlíme tady u skal a máme k tomu blízko. Ale taky jsme viděli tehdejší většinovou nabídku – vyráběly se hlavně chyty z polyesteru, naprosto neekologické, které se lámaly, neměly kvalitu. Důležité taky je, že tady Jarda (Jaroslav Ježek) je sklář, má blízko k umění a chtěli jsme to dělat úplně jinak.

Myslíš, že to je vaše konkurenční výhoda?

Rozhodně, na prvním místě design, originální tvary, skoro umělecká díla, která jsou ale neuvěřitelně variabilní, a tím i zajímavá pro lezce a stavěče cest – zákazníky, a na druhém místě kvalita a speciální polyuretanový materiál, který jsme ve spolupráci s německou chemickou firmou vyvinuli. To je celkem zásadní část našeho podnikatelského příběhu, proč jsme nezvolili levnější polyester.

Zákazníky, které ztratíte, už nezískáte zpět

Sem s ním.

Hned zpočátku jsme měli úspěch s designem našich chytů, které tehdy v roce 2017 byly z komerčně dostupného polyuretanu. Dostali jsme jednu z prvních skvělých zakázek na český pohár v boulderingu (pozn. redakce: lezení bez lana na menších blocích s vyšší obtížností, většinou indoor), a co se týče kvality materiálu, tak to bylo fiasko. To nás poučilo a řekli jsme si: „Takhle to dělat nechceme, zákazníky, které ztratíme, už nezískáme zpět.“ Vydali jsme se do Německa do bavorské chemické firmy s vlastní laboratoří a celkem drze jim odprezentovali, o co nám jde. A oni asi do 14 dní souhlasili s vývojem materiálu, z něhož dnes vyrábíme naše chyty. Začali jsme někdy v září 2017 a vývoj, kde jsme si vyladili materiálové vlastnosti, ukončili v dubnu 2018. Je třeba si uvědomit, že do té doby jsme vůbec neprodávali, protože jsme chtěli výrobek perfektní.

Co bylo dál, měli jste vyladěný výrobek, jak jste ale oslovili zákazníky?

Znovu jsme zariskovali, vsadili vše tak trochu na jednu kartu a vyrazili na lezecký veletrh Halls&Walls v Norimberku. Ten byl zcela zásadní a maximálně úspěšný pro nás – přivezli jsme si odtud na tři desítky nových zákazníků. Pro srovnání, dnes máme zhruba 80 zákazníků z celého světa – namátkou Japonsko, Holandsko, Velká Británie, Polsko, Švédsko, Dánsko, pobaltské země, Švýcarsko, Německo, Rakousko a další. Většinu z nich obhospodařujeme přes lokální distributory.

Byznys psychoanalýza

Proč jste se rozhodli jít do programu Platinn a co vám přinesl.

Mám zkušenosti z manažerské pozice v globální firmě, takže sice umím řídit projekty, ale nikdy před tím jsem vlastně nepodnikal. Firma nás začínala přerůstat, obchodovali jsme převážně v zahraničí, navíc jsem cítil, že právě o těch podnikatelských věcech se nemám moc s kým poradit. V tomto jsem potřeboval mentoringový program, jako je Platinn. Společně s Petrem Freimannem (manažer programu) jsme vybrali Filipa Kvapila (ředitel Restartup) a musím říct, že to byla dobrá volba, protože jsme si s Filipem sedli i lidsky. Naše setkání jsou pro mě něco jako byznys psychoanalýza, jdeme nekompromisně k jádru věci, nic neskrýváme a díky vzájemné důvěře řešíme ty nejniternější problémy byznysu.

V čem vám tedy Platinn konkrétně pomohl?

Třeba v pochopení efektivity procesů ve výrobě, do detailů jsme si ty procesy rozebrali, zjistili, kde nám tečou největší peníze a promysleli je k větší efektivitě. Hodně důležité bylo vůbec promyšlení a vytvoření optimálního plánu prodeje, jak správně nastavit spolupráci s našimi distributory, aby byli sami motivovaní. Ale taky třeba přemýšlení v dlouhodobém horizontu a s jasně vydefinovaným cílem, kterému podléhají všechny dílčí kroky, v nastavení cashflow a v jeho simulacích na několik měsíců až rok dopředu. Díky tomu všemu se nám razantně navýšil obrat, máme jasný cíl, kde chceme být příští rok a kde za tři roky a za tím si jdeme.

Kam tedy míříte, jaké jsou vaše plány?

Aktuálně se soustředíme na vybudování silného brandu, investujeme do marketingu, neustále inovujeme, připravujeme produktové novinky a v nejbližší době opět míříme na Halls&Walls, kde chceme vyvolat pořádný wov efekt. S německým partnerem ebalta Kunststoff zakládáme společný projektem allHOLDS, asociaci nezávislých výrobců polyuretanových chytů. Uvažujeme taky o rozšíření výrobních prostor, ale rádi bychom zůstaly tady Tisé, kde nám místní komunita v začátcích, ale i nyní hodně pomáhá.

Hodně zdaru a děkuju za rozhovor.