| Success stories
Timo: Česká značka spodního prádla s kořeny v tradici, ojedinělým know-how a odvahou k inovacím
Přijíždíme do Litoměřic, kde vedle malebných a aktuálně sytě zelených kopců, stojí výrobní závod společnosti Timo, elegantní budova, která zvenku zaujme moderním designem a posléze zevnitř bohatou historií, spojující odkaz socialistického státního podniku a odhodlání rodinné firmy. Na místě nás vítá Šimon Jiráček, syn majitelky Markéty Jiráčkové a současně ředitel pro strategie (CSO) firmy a vede nás dál, do samotného srdce závodu. Později se k nám připojí i paní majitelka Markéta Jiráčková a společně nám přibližují celý rodinný příběh Timo – od náročných začátků v 70. letech až po současné technologické inovace.
Z dělnické dílny až k rodinné značce
Historie firmy se začala psát už v 70. letech minulého století, kdy budova, která dnes slouží jako výrobní závod Timo, byla součástí státního podniku Triola. V tehdejší době se tu denně vyrábělo přes 12 tisíc kusů prádla pro trhy východního bloku a podnik zaměstnával zhruba 600 pracovníků. Ve vedení v té době největší a nejmodernější výrobny spodního prádla v Československu stála maminka/babička současného managementu Jitka Kalivodová, vyučená dámská krejčová a ekonomka s vášní pro módu. Odvážná žena, která se nebála rozběhnout výrobu, navzdory tomu, že nebyla členkou komunistické strany a která díky studijním cestám do Německa přinesla do Trioly nové technologie, které zvýšily efektivitu výroby a připravily firmu na tehdejší masovou produkci.
Po změnách ve společnosti v 90. letech a privatizaci vznikla Timo jako samostatná značka, pod vedením rodiny, která věřila v budoucnost českého textilního průmyslu. Dnes Timo spoluvede již třetí generace a stále se drží hodnot, které její zakladatelé vyznávali – kvalitní materiály, poctivá řemeslná práce a oddanost zákazníkům. „Jsme takový startup s břemenem minulosti,“ říká vnuk zakladatelky Šimon s úsměvem a naráží tím na dlouhou cestu, kterou firma musela ujít, aby zvládla generační proměny, vstup zahraniční konkurence a potřebu inovací. Zároveň si dodnes pochvalují rozhodnutí zachovat si vlastní výzkum a vývoj, takzvanou modelárnu. „Modelárna je výjimečné oddělení, které nám umožňuje inovovat v oblasti spodního prádla přímo na místě bez potřeby sdělovat naše, v Evropě ojedinělé, know-how,“ dodává ke složité výrobě podprsenky sestávající z 22 kroků Markéta Jiráčková.
Výzva k inovacím: Investice do budoucnosti
Jedním z klíčových momentů moderního rozvoje Tima byla investice do špičkového řezače látky „cutteru“ od francouzské společnosti Lectra, na jehož pořízení využili několikamilionového bezúročného úvěru od Národní rozvojové banky i díky spolupráci s ústeckou pobočkou CzechInvest. „Investice do cutteru umožnila firmě optimalizovat výrobu, ušetřit náklady na 4 zaměstnance a až 30% úsporu látky, což v dlouhodobém měřítku umožňuje firmě uspořit pár milionů ročně, které můžeme investovat do dalších inovací,“ dodává k investici Šimon Jiráček během prohlídky výrobních prostor, kde máme možnost na vlastní oči vidět cutter v akci. Nadšeně nám ukazuje jednotlivé části výroby i funkce tohoto sofistikovaného stroje, od precizního řezání až po efektivní využití látky, které výrazně snižuje odpad. „Cutter pro nás není jen technologická investice, ale také způsob, jak posunout naši efektivitu na novou úroveň,“ dodává. Při pohledu na stroj v plné práci je zřejmé, že investice do této technologie byla strategickým krokem, který se vyplatil.
Inovace však neskončila jen u strojového vybavení. Velkou roli při plánování dalších inovací sehrálo Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK). Konzultant inovačního centra Petr Jansa, který má za sebou zkušenosti z pozice obchodního ředitele několika textilních firem, poskytl firmě Timo cenné rady ohledně finančních podpor plynoucích od Ústeckého kraje, konkrétně tzv. Digitálního voucheru a Voucheru pro rozvoj podnikání, které společnosti umožnily přebudování skladu, dříve fungujícího spíše pro velkoobchodní balení na sklad vyhovující současným potřebám maloobchodního prodeje. Zástupce ICUK nadále působí jako konzultant Timo a i v rámci expertního programu Platinn předává své zkušenosti. Díky tomu společnost efektivně využívá dostupné zdroje podpory a pokročila v digitalizaci a optimalizaci logistických procesů. „Spolupráce s ICUK a Petrem Jansou nás posouvá správným směrem. Petrovy konzultace nám poskytují cenný vhled pro strategická rozhodnutí a jeho zkušenosti jsou pro náš růst neocenitelné“, hodnotí spolupráci zástupci Timo.
Návrat ke kořenům a oddanost zákazníkům
Na českém trhu s prádlem, kde jsou zákazníci stále více orientováni na cenu, se Timo odlišuje svou specializací. Zaměřuje se na kvalitní, precizně zpracované kousky, často pro ženy s většími velikostmi. Každý kousek prádla je odrazem dlouholeté praxe a hlubokého porozumění potřebám zákaznic, které na Timo spoléhají nejen pro jeho kvalitu, ale také pro jeho autentičnost a důraz na detail. Jejich modely, až 104 různých velikostí, jsou výsledkem roky budovaného know-how a často využívají služeb špičkových modelářek. „Soustředíme se na kvalitu a víme, co české ženy potřebují. Naším cílem není masová produkce standardní velikosti 75B, ale preciznost a individuální přístup k zákaznicím ostatních velikostí,“ doplňují se majitelé navzájem v otázce kvality výrobků.
Díky věrné klientele, loajálním zaměstnancům, skvěle proškoleným zástupkyním prodeje a síti 22 prodejen, kde konverzní míra prodejů dosahuje až 80 %, je Timo schopno uspět na českém a slovenském trhu a odolávat zahraniční konkurenci. Důkazem je i zájem veřejnosti o prohlídky podniku během Dne architektury, kdy mohli návštěvníci nahlédnout do zákulisí výroby a odnést si s sebou silný dojem, že české řemeslo má stále své místo.
Výhled do budoucna
Rodinná firma Timo pokračuje ve svém závazku k inovacím, čímž se snaží nejen upevnit svou pozici na českém a slovenském trhu, ale především zajistit svou dlouhodobou stabilitu a růst. „Aktuálně vkládáme zpět do vývoje a inovací ve firmě vše, co vyděláme,“ shrnuje ředitel pro strategie firmy a naznačuje, že do budoucna plánují další digitalizace procesů a investice do marketingu, které jim umožní být ještě blíže zákazníkům.
Společnost Timo tak i nadále dokazuje, že tradiční řemeslo a odhodlání dělat věci poctivě jsou stále hodnoty, které mohou stát za úspěchem i dnes. Zároveň si ale dobře uvědomují, že bez odvahy k inovacím to nejde.