Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK) uspořádalo od 18. do 22. listopadu 2024 v rámci svých vzdělávacích aktivit pětidenní intenzivní ICUK Bootcamp, zaměřený na podporu začleňování podnikavosti do výuky na II. stupni základních škol v Ústeckém kraji. Čtyři studenti z různých fakult Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP) měli za úkol navrhnout inovativní vzdělávací nástroje, které by učitelům i žákům pomohly nevšedním způsobem rozvíjet klíčové dovednosti.
ICUK Bootcamp nabídnul čtveřici studentů nejen prostor pro kreativní práci, ale také intenzivní teoretickou a praktickou přípravu, která jim pomohla pochopit koncept podnikavosti, získat nové znalosti a dovednosti, které mohou aplikovat na konkrétní výzvy. Kristýna Došková a Jakub Verner z Přírodovědecké fakulty, Filipp Grigorev z Filozofické fakulty a Lea Sýkorová z Pedagogické fakulty spojili své síly, znalosti a zkušenosti, aby celý týden intenzivně pracovali na zadání. Utvořili dvoučlenné týmy, kdy každý tým, měl k ruce svého mentora – Karolínu Mackovou a Fabiánu Bytyqi z ICUK. Celým ICUK Bootcampem je pak provázel Matouš Kostomlatský, který krom vedení stojí i za celou tvorbou a přípravou obsahu ICUK Bootcampu.
ICUK Bootcamp byl rozdělen do několika tematických bloků. První den se studenti seznámili s konceptem podnikavosti jako klíčové dovednosti budoucnosti. Pod vedením projektové manažerky projektu RUR, Tamary Klein, absolvovali několik praktických cvičení, ve kterých jim bylo předvedeno, jak lze podnikavost integrovat do výuky na základních školách. Tato cvičení sloužila jako příklady aktivit, které podporují kreativitu, samostatnost a schopnost řešit problémy.
Druhý den studenti navštívili ZŠ a MŠ SNP v Ústí nad Labem, kde přímo pracovali s žáky. Ptali se, co jim ve výuce chybí, co by jim pomohlo více se zapojit a rozvíjet své dovednosti, a získali tak cenný vhled do potřeb cílové skupiny.
Tato zpětná vazba se stala důležitým podkladem pro jejich následnou práci.
Třetí a čtvrtý den byli studenti plně ponořeni do procesu navrhování řešení. Nejprve absolvovali přednášky věnované využití umělé inteligence ve vzdělávání a prezentačním dovednostem. Všechny aktivity pod vedením odborných pracovníků ICUK projektu RUR, Matouše Kostomlatského, Karolíny Mackové a Fabiány Bytyqi, probíhaly pomocí metody Design Thinking. Tato metoda podporuje kreativitu a soustředí se na uživatelský pohled při řešení problémů.
Studenti prošli pěti fázemi: empatie (porozumění potřebám žáků a učitelů), definice problému (identifikace hlavních výzev ve výuce podnikavosti), generování nápadů, kde brainstormovali inovativní řešení a následně fází prototypování a vytváření prvních návrhů vzdělávacích nástrojů. Po čtvrté fázi následovala opět návštěva tentokrát hned dvou základních škol, ZŠ Palachova a ZŠ a MŠ Nová v Ústí nad Labem, kde si svoje prvotní návrhy ověřili.
Zpětnou vazbu zahrnuli do svých projektů a poslední den ICUK Bootcampu byl věnován páté fázi, tedy prezentaci výsledků. Studenti představili své návrhy před odbornou porotou ve složení zástupce ICUK, paní učitelky ze ZŠ Palachova v Ústí nad Labem Mgr. Ludmily Laubové a rodiče Ing. Jany Prchalové. Prezentací se mimo odborné poroty účastnilo i publikum, složené z mentorů a dalších studentů.
Každá skupina navrhla jiný nástroj pro zahrnutí podnikavosti a jednotlivých dovedností do výuky II. stupně základních škol:
• Mobilní aplikaci pro žáky a učitele, která podporuje podnikavost formou interaktivních her a úkolů.
• Webovou podstránku, kam by budoucí učitelé (např. studenti UJEP) i stávající pedagogové mohli přidávat nápady na aktivity rozvíjející podnikavost v jednotlivých předmětech.
„Studenti přišli s výbornými nápady, které mají reálný potenciál pomoci učitelům začlenit podnikavost do školní výuky. Hodnotím je jako opravdu inovativní a užitečné, s vysokým potenciálem pro praktické využití. Oba návrhy si zaslouží další rozpracování. Skvělým výsledkem ICUK Bootcampu je také to, že se studenti sami rozhodli na těchto projektech dále pracovat,“ řekl Matouš Kostomlatský, který kemp vedl.
Je nutné zmínit i výbornou spolupráci všech třech fakult Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Děkani fakult byli o této aktivitě informováni, a umožnili studenům účastnit se ICUK Bootcampu i v době jejich běžného studia na univerzitě.
„Potřeba začlenit podnikavost do výuky na základních školách je v současné době stále větší. Chceme dát učitelům nástroje, které jim tento proces usnadní a zábavnou formou přiblíží žákům dovednosti, jako jsou kreativita, samostatnost a schopnost hledat řešení problémů. ICUK Bootcamp ukázal, že studenti UJEP mají potenciál přinášet inovativní řešení a jejich výstupy jsou výborným základem pro další práci,“ doplnila Tamara Klein, projektová manažerka projektu RUR.
Výsledky ICUK Bootcampu budou dále rozpracovány ve spolupráci s ICUK, studenty UJEP a regionálními partnery. Tato iniciativa tak přispívá nejen k rozvoji podnikavosti na školách, ale i k transformaci vzdělávání v Ústeckém kraji.
Akce byla hrazena z projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu, registrační číslo CZ.10.02.01/00/22_002/0000210.
O PROJEKTU RUR
Projekt RUR – Region univerzitě, univerzita regionu je financován z Operačního programu Spravedlivá transformace. Cílem ICUK jako partnera tohoto projektu je podpora vzdělávání k podnikavosti a preinkubace. ICUK propojuje akademickou sféru s podnikatelským a veřejným sektorem a s praktickými výzvami regionu. Svými vzdělávacími, motivačními, soutěžními a dalšími aktivitami se zaměřuje na to, aby mladí lidé, již od základních škol, byli sebevědomí, vzdělaní a podnikaví, aby v regionu zůstávali, studovali, pracovali nebo podnikali a tím se podíleli na transformaci Ústeckého kraje na moderní a udržitelný region.