Naše služby

Tento formulář vám umožní vybrat typ služby a konkrétní službu

Nejprve vyberte typ služby, poté zvolte konkrétní službu a klikněte na tlačítko "Zobrazit službu"

×
11/07/2023
| Články

Ředitel ICUK Martin Mata: Jdeme si pro zkušenosti do celého světa a tam chceme posunout i kraj

Špičková evropská certifikace kvality služeb, otevření nového kontaktního místa pro sociální podnikání a na spadnutí vznik Art Centra v Terezíně – ICUK neboli Inovační centrum Ústeckého kraje v červnu bodovalo. Martin Mata, jeho ředitel, sice neskrývá uspokojení z dobře odvedené práce, jedním dechem ale dodává: Domácí soutěžení je fajn, my ale jako region musíme více do Evropy, na evropskou úroveň, to je agenda, na kterou se teď chci soustředit.

Martin Mata, čerstvý čtyřicátník, nemluví jen tak do větru, má vizi a především „drajv“ věci dotáhnout. Inovační centrum vede čtvrtý rok a z malé organizace o 15 lidech sídlící ve dvou kancelářích v kampusu univerzity vybudoval dnes respektovanou instituci v centru města a profesionální tým s trojnásobným počtem zaměstnanců.

Martine, vy jste se právě vrátil z Brna, kde vám, resp. ICUK, na mezinárodním kongresu EBN udělili prestižní certifikaci. O co šlo?

V květnu jsme v ICUK podstoupili poměrně rozsáhlý audit organizace EBN, který zkoumal a hodnotil naše služby, procesy a organizaci pro certifikaci prestižní evropské sítě podnikatelských a inovačních center EU|BIC. Uspěli jsme, audit nám potvrdil nejvyšší standardy služeb pro podnikatele a díky tomu jsme na pět let získali členství v síti a oprávnění užívat značku EU|BIC.

Co to pro vás znamená?

Pro mě osobně je to mezinárodní uznání naší dosavadní práce. Co je ale ještě lepší,  že firmy z regionu prostřednictvím ICUK získají přístup k exkluzivnímu oborovému vzdělávání, finančním nástrojům, novým partnerstvím se zákazníky a obchodními partnery na globálních trzích. Ty mezinárodní zkušenosti, spolupráce a rozhled je naprosto klíčový, a to je aktuálně i má aktuální ambice.

Jak to myslíte? Můžete to rozvést?

Nemyslím to jen ve vztahu k firmám, ale i obecně ve vztahu k našemu regionu. Cítím, že máme jako region lehce slabý lobbing na evropské úrovni a možná trochu příliš nízké ambice. Rád bych tohle několika postupnými kroky změnil a inicioval s vedením kraje více mezinárodních aktivit. Nechci nyní prozrazovat více, ale třeba na úrovni mého týmu chci, aby každý z mých klíčových kolegů absolvoval stáž v Bruselu či jinde ve své oborové agendě a makal na sobě. Rýsuje se taky spolupráce s World Bank. Zkrátka hodláme si jít pro zkušenosti do celého světa, abychom i díky tomu kraj mohli posouvat na světovou úroveň.

Další horkou novinkou bylo pro ICUK otevření tzv. SPointu, co to je a pro koho bude sloužit?

SPoint je kontaktní poradenské místo pro oblast sociálního podnikání. Otevřeli jsme ho ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a pod záštitou prvního náměstka hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Kulhánka. Sídlí přímo u nás na inovačním centru a bude sloužit pro podnikatele z našeho kraje. Zajišťovat bude bezplatné poradenství, vzdělávání, informace o finančních zdrojích i propagaci sociálního podnikání. A je to přesně služba, která do našeho regionu patří. Sociální podnikání má celospolečenské přesahy, pomáhá začleňovat znevýhodněné, je tam veřejný prospěch.

Zaznamenal jsem také, že jste se angažovali v iniciativách kolem kulturních a kreativních průmyslů… neměla by být vaše doména spíše v technologiích a inovacích?

To pochopitelně pořád je, od toho neuhýbáme. Rozběhli jsme projekt a služby Digital Innovation Hubu pro digitalizaci firem, stále vyhlašujeme soutěž Inovační firma Ústeckého kraje, která mimochodem už letos odstartovala a nově v ní vedle firem vyhlašujeme i osobnost, která se nejvíce zasadila o rozvoj regionu. V projektu Transformačního centra chystáme mj. tzv. fab laby, jakési technologické dílny. Nicméně ty kreativní a kulturní průmysly jsou celosvětově mimořádně rostoucí obor. Patří sem třeba herní vývojářství, filmový průmysl, do kterého kraj díky Filmové kanceláři začal více investovat, je to ale i průmyslový design a marketing, tedy oblasti, které dost zásadně ovlivňují konkurenceschopnost výrobků, firem, ale i míst. Máme tu stále lepší fakultu umění a designu, jsme ve městě, kde podnikali Schichtové, a to byli průkopníci marketingu, jejich značky známe do dneška. Proto nám to dává smysl.

Co v téhle oblasti podnikáte?

Naše strategická manažerka Lucka Podrápská dala do kupy platformu aktivních mladých lidí a organizací z celého regionu, kteří vytvořili web Kreativní.uk, připravují regionální databázi kreativců. Konzultujeme taky pro firmy aktuálně spuštěné kreativní vouchery ministerstva kultury a dáváme podporu pro nově vznikající Art Centrum v Terezíně, což bude jakási kreativní dílna pro mladé tvůrce, a jedna z našich snah o nalezení nové náplně Terezína.

O ICUKu se někdy tvrdí, že se za relativně krátkou dobu i díky vám dostal mezi prvních pět, možná dokonce tři nejlepší inovační centra v Česku. Jak se vám to poslouchá?

To pochopitelně těší, od začátku jsme se porovnávali s těmi nejlepšími, vzhlíželi k nim. Já to ale nevidím jako nějaký závod, na to je ten náš dvorek hodně malý. My stejně třeba JIC (Jihomoravské inovační centrum) asi nikdy úplně nedoženeme. Aktuálně mi dává více smysl spolupracovat, využívat naší synergie v cestě ven, do Evropy, do světa. Loni nebo předloni jsme se spolu s dalšími centry spojili do sítě Ynovate, a právě v tom – v naší síle know-how a globálních ambicích vidím nyní tu cestu.

Díky za rozhovor, a ať se vám daří.