Gastronomie – obor, který byl pandemií (po cestovním ruchu) nejvíce zasažený. Zároveň obor, který se rychle začal přesouvat do online prostředí. Jak se s celou situací vyrovnal foodstartup Family Bakery, který v roce 2018 obsadil 3. místo v soutěži T-Mobile Rozjezdy a zúčastnil se akce Future Port Prague pod taktovkou Inovačního centra Ústeckého kraje?

Jak ovlivnila pandemie Vaše podnikání?

I přes to, že je náš byznys dobře diverzifikovaný – dodáváme zákusky a dorty do kaváren, spolupracujeme s cateringovými agenturami, svatebními salony a prodáváme na farmářských trzích -, prakticky ze dne na den jsme přišli o naprostou většinu zakázek. Nikdy by nás nenapadlo, že bychom ze dne na den mohli o všechny naše prodejní kanály přijít najednou. Když odpadne jedna kavárna, bolí to, ale můžeme najít jinou. Pokud se zruší jedna akce, bude další. Ale tohle byla naprosto bezprecedentní situace, na kterou se dá v byznys plánu jen těžko připravit.

Jak jste se celé situaci museli přizpůsobit?

V podstatě okamžitě jsme začali nabízet zákazníkům rozvoz našich zákusků po okolí zdarma vlastním chladicím vozem. Připravili jsme krabičky cupcaků a dalších zákusků a ve vybrané dny jsme je rozváželi po Roudnicku, Litoměřicku a Štětsku. Dokážete si ale představit, že toto byla spíše z nouze ctnost, která nepokryla ani fixní náklady. Trh zareagoval iniciativami, jako je Bez vás to nejde, Nakup bezpečně nebo Nakoupeno online. Ačkoli to byly rozhodně skvělé nápady, ani jeden z projektů nebyl dostatečně dotažen včas. Je pochopitelné proč – zakladatelé to dělali narychlo a zadarmo a procházeli tím samým těžkým obdobím jako ostatní obyvatelé a podnikatelé. Nákup potravin online a jejich následné doručení domů ale získalo okamžitě na popularitě, jak bylo evidentní růstem Rohlíku a Košíku. Pro nás to byl jasný impuls ke spuštění prvního cupcakového e-shopu v ČR, přes který zákazník nejen objedná a pohodlně zaplatí online, ale nechá si cupcakes doručit poštou až domů, resp. je nechá poslat svým blízkým jako dárek, a to i s ručně psaným věnováním.

Spustili jste první eshop v ČR na cupcaky. Byl tento krok součástí dlouhodobé strategie nebo se jednalo o součást přizpůsobení se aktuální situaci?

Byl to náš plán už od začátku našeho podnikání. Načasování spuštění během pandemie bylo tedy spíše ironií osudu než okamžitá reakce na aktuální situaci. V roce 2018 jsme se s tímto nápadem umístili na třetím místě v regionálním kole soutěže začínajících podnikatelů T-Mobile Rozjezdy a od té doby jsme na projektu pracovali. Sbírali jsme ocenění, budovali reputaci a vyvíjeli řešení. Více než rok jsme pracovali na vývoji obalu tak, aby byly cupcakes doručené zákazníkovi dokonalé a čerstvé. To se nám povedlo a první týden v květnu letošního roku jsme náš vysněný e-shop spustili. V již takto krátké době jsme úspěšně doručili cupcaky ve spolupráci s Českou poštou do všech koutů Česka, čímž se nám otevřel celý český trh. Kam, co a jak jsme úspěšně doručili, můžete sledovat na naší interaktivní mapě Mapotic.

 

Myslíte si, že se pro food-startupy stane novým standardem prodej v digitálním prostředí a následná distribuce produktu zákazníkovi?

Rozhodně. E-commerce roste v ČR velmi rychle a byla by škoda, kdyby toho gastronomický průmysl nevyužil. Češi k nákupu online konečně získali důvěru, ačkoli polovina stále preferuje platbu na dobírku (!), čili prodávat online je další přirozený krok vývoje i pro gastro. Nicméně pro foodaře je a bude výzvou přesvědčit českého zákazníka, že jde poštou poslat nejen pár ponožek, ale i pár klobás nebo dortů. My jsme v tomto směru v ČR průkopníci. Dokážeme zboží při transportu nejen ochránit před otřesy tak, aby došlo v dokonalém stavu (u cupcakes to platí dvojnásob!), ale i chladit tak, abychom splňovali veškeré hygienické podmínky. V zahraničí je tento způsob prodeje a distribuce potravin již celkem běžná věc. Např. ve Velké Británii farmáři posílají zeleninu, sýry, maso a masné produkty svým zákazníkům běžnou přepravní společností, stejně jako cukráři posílají cupcakes, cheesecakes a jiné sladkosti.  Ano, je k tomu potřeba notná dávka inovace a odvahy, ale myslím, že to je nevyhnutelné a i český gastro sektor k tomuto způsobu prodeje a distribuce spěje.

Berete si z aktuální situace nějaké ponaučení do budoucna?

Neustálá inovace a diverzifikace je základem přežití, a to hlavně v době, kdy se nečekané stává realitou.

Vidíte v aktuální době další příležitosti pro food-startupy?

Myslím, že prodej v digitálním prostředí a následná distribuce potravin umožní uspokojovat tržní niky (niche markets). Pokud se zaměřujete například na veganské produkty, ve vašem nejbližším okolí nemusí být dostatečně vysoká poptávka, a proto nemusí dávat z obchodního hlediska smysl byznys rozjíždět. Pokud se vám ale díky e-commerci zpřístupní celý trh, můžete do toho jít. Vidím v tom ale nejen příležitosti pro food startupy, ale i pro výrobní podniky, které mohou na tyto foodaře cílit své produkty a služby. Zpracovatelé ovčí vlny mohou vyrábět izolace vhodné pro transport jídla, které jsou na rozdíl od polystyrenu přirozeně rozložitelné. Výrobci balené vody mohou gastro trhu dodávat mrazitelné balíčky vody na chlazení potravin podléhajících zkáze během transportu. Tyto produkty jsme museli pořídit v zahraničí, protože na českém trhu zatím nejsou. Rádi bychom ale využili služeb domácích výrobců, nejen proto abychom podpořili domácí ekonomiku, ale i pro snižování uhlíkové stopy našeho podnikání.

Jano, přejeme Vám i Vašemu týmu ve Family Bakery mnoho sil!