Aktuální karanténní opatření nutí firmy digitalizovat, digitalizovat produkt a také způsoby prodeje. Přechod do online světa je ale nejen fenomén pandemie COVID 19, ten trend tu zůstane a do budoucna ještě posílí.

Digitalizovat produkt a prodej

Určitě jste si všimli, že místo vzdělávacího workshopu koupíte si nyní jeho online verzi, náhradou za návštěvu kina je placený online stream, měření sil ve sportu nahradil e-sport… Způsoby kontaktního prodeje nahradil online prodej – enormně narostly rozvážkové služby s online objednávkou, přičemž nechat si dovézt můžete nejen nákup, oběd z restaurace, ale už i míchaný drink, anebo suroviny a polotovary na přípravu konkrétní speciality.

Na prodejích online a tržbách e-shopů je to také vidět. Podle APEK rapidní nárůst tržeb zaznamenalo přes 60 % e-shopů v celé Evropě, přičemž těm českým narostly objemy prodejů přibližně o pětinu, výrazně roste i počet samotných online obchodů. Jestliže epidemie SARS v roce 2003 znamenala první globální vlnu nárůstu e-commerce, tak současná pandemie dílo dokoná. Vidím to jako silný trend, který po skončení karantény neopadne. Kdo online dosud neprodával, měl by začít, byť by to mělo tvořit jen část jeho obratu.

 

%

Aktuální nárůst online tržeb české e-commerce

E-shopy pro všechny

Začít prodávat online, zřídit si e-shop, pochopitelně není jednoduché a je to další investice. Nicméně právě s příchodem karantény objevily se na trhu nové cesty a platformy, které online prodej umožní i těm, pro které je plnohodnotný e-shop nákladný.

Pokud chcete jen udržet kontakt se svými zákazníky, opřít se o jejich komunitu, můžete vyzkoušet speciální kampaně HitHitu s názvem Antivir a požádat své zákazníky o „předplatné vašich služeb“.  Dál jdou služby online tržišť, které umožní prodávat online komukoli bez vlastního e-shopu – například Memark nabízí nulový poplatek, ale bere si provizi z prodeje. Obdobné služby propojující lokální obchody se svými zákazníky nabízí projekt Nakup bezpečně zakladatele Rohlíku Tomáše Čupra a projekt IT společnosti Adastra.one Nakoupeno online. Oba projekty jsou pro prodejce zdarma, a zejména v případě druhém jsou prozatím výslovně vázány na období pandemie. Jako start ale určitě dobré, a minimálně si otestujete své zákazníky.

Digitální marketing jako vítěz?

Spolu s e-commerce půjde ruku v ruce online marketing a reklama. A pokud už nyní online propagace válcovala tu offline (i díky nesrovnatelně lepší měřitelnosti a tím i efektivitě nákladů), tak v době nutně osekaných nákladů v očekáváného hospodářského propadu to bude totální vítězství. Na druhou stranu, tam, kde je víc místa a méně konkurence, lépe se vyniká – takže ty letáky a plakáty bych ještě do koše úplně neházel.

Ondřej Klein, marketing ICUK