CZ | EN

Inovační centrum Ústeckého kraje


« zpět

OPHER BRAYER: Do pár let chceme v Ústí 3000 nových startupů

OPHER BRAYER: Do pár let chceme v Ústí 3000 nových startupů

09.08.2017 - Na pedagogické fakultě UJEP se přes léto školí na dvě desítky učitelů základních škol z Ústeckého kraje. V jedinečné metodě výuky rozvoje matematického myšlení a kreativity u dětí je trénuje přední izraelský expert na rozvoj talentů Opher Brayer. Muž, který metodu vyvinul, vytrénoval v ní tisíce talentovaných izraelských dětí i managery globálních firem, jako je Microsoft, Hewllet-Packard, Nokia, Osram či Disney, chce v Ústí založit IT školu a vytvořit z něj centrum high-tech startupů.


Ophere, vy jste původně jazzový muzikant a učitel hudby. Jak jste se dostal k matematice a výuce matematického a kreativního myšlení, co bylo tím klíčovým momentem pro změnu?

Nikdy jsem nebyl dobrý muzikant, ale už od malička, od svých tří let, jsem chtěl učit – jedno co. Chtěl jsem být jako můj otec, který byl vynikajícím učitelem. Já sám jsem neměl talent, ani na bojová umění, ani na muziku, a byl jsem taky velmi špatný ve škole. Otec mě ale respektoval a podporoval mě ve čtení knih, kterých jsem do svých osmnácti přečetl několik tisíc. V 21 letech jsem díky svému otci začal učit na škole hudby. Velmi brzy jsem si ale všiml, že většina žáků skončí po čtyřech letech a hudbě se už nikdy nevěnuje, jen velmi málo z nich se stane opravdu dobrými muzikanty. Uvědomil jsem si, že je něco špatně už v samotném systému učení. Jednou jsem narazil na článek o vztahu matematiky a hudby, který byl založen na výzkumu udělaném v Rusku někdy v roce 1920. Četl jsem ho stokrát, znovu a znovu a vzpomněl jsem si na krátký film od Disneyho Kačer Donald v kouzelné zemi matematiky (Donald In Mathmagic Land). Ten film jsem pak viděl asi tisíckrát, napůjčoval jsem si populární knihy o matematice a začal studovat vztahy mezi matematikou a hudbou. Postupně jsem si vytvořil metodu, jak vyučovat hudbu na bázi matematiky. A ono to fungovalo, dokonce mnohem lépe než jakákoli jiná metoda ostatních učitelů. Učil jsem hudbě cca 2000 studentů a nějakých 200 z nich se díky tomu stalo špičkovými světovými muzikanty. Uvědomil jsem si tehdy, že mám něco, a že je za tím ještě něco víc, co je třeba dále zkoumat.


A co nakonec bylo tím klíčovým momentem?

Jednou na mou výuku přišla žena a zeptala se mě, jestli bych tuhle metodu nepoužil ve společnosti Disney a nedokázal ji uplatnit v designu, přesněji v jejich oddělení designu atrakcí. A tak se stalo. A protože jsem tehdy učil na škole umění, začal jsem zkoumat, jestli bych tuhle metodu nemohl použít také ve výtvarném umění, poté v baletu, v bojových uměních, která jsem v mládí pěstoval. Rozběhl jsem postupně něco, na čem jsem následně pracoval a rozšiřoval i do dalších odvětví po celý svůj život. A díky matematickému pohledu na další umění a odvětví jsem se zamiloval do matematiky. A stejné je to u dětí. Když máte rádi fotbal a začnete na něj pohlížet přes matematiku a pomůže vám se zlepšit, budete mít rádi taky matematiku. Začal jsem o tom mluvit s lidmi, s učiteli a najednou jsem se stal „vývojářem“ multitalentů. Postupně jsem se stal i dobrým metodikem, protože jsem chtěl nalézt co nejjednodušší cesty, jak to celé vysvětlit


Jak dlouho jste svou metodologii vyvíjel?

Začalo to zhruba už v těch 21 letech, kdy jsem metodu vyvinul nejprve v oblasti hudby, ve 30 letech jsem ji pak začal vidět v dalších oblastech a zhruba od mých 40 let jsem začal metodu se svým týmem opravdu zkoumat vědeckými nástroji a investoval do ní spoustu času a peněz (více než milion dolarů), zpracovali jsme a testovali různé skupiny dětí a skupin. Celkově jsme tu metodu intenzivně vyvíjeli a precizovali nějakých 18 let. A má evidentně výsledky – například jeden z mých žáků začal s hudbou až v 16 letech, a za dva roky, když 10 hodin denně trénoval má cvičení, resp. hry (a absolvoval jich za tu dobu nějakých 7-8 tisíc) stal se jedním ze tří nejlepších muzikantů na světě. Celkově obsahuje moje metoda více než 14 400 her a stále vymýšlím nové. Takže lze říci, že na ní stále pracuju. Kdybych si myslel, že metoda je hotová a perfektní, nikdy by se nedostala z oblasti hudby do dalších odvětví a nebylo z ní to, co je z ní dnes. A stále je co vylepšovat.


Zmiňoval jste, že jste pracoval pro Disney. Kdy a jak přišla spolupráce s dalšími globálními společnostmi jako Hewlett-Packard, Osram, Nokia, Motorola, Microsoft…

Když začnete úspěšně pracovat pro tak silnou značku, jako je Disney, další nabídky na sebe nenechají dlouho čekat - následovala Motorola a další. Naučil jsem taky se jednu vlastnost, na vše říkat ano, a teprve poté řešit problém, zda to vlastně umím. Nabídli mi například učit na škole kompetitivního marketingu v Bostonu předmět kompetitivní analýza a já řekl ano a teprve pak se zeptal, co je to kompetitivní analýza. Jednoduše jsem věřil, že díky své metodě se to mohu naučit velmi rychle. Pak mě požádali, jestli bych nepomohl vybudovat společnost, a ta společnost je nyní velmi známá, jde o telefonního operátora Orange, globální společnost, které jsem pomohl vybudovat marketingové oddělení a získat první milion klientů. Použil jsem svůj model opět pro nové odvětví – marketing. Pak přišly první startupy, izraelská armáda, banky, vláda… ozvaly se startupy v Silicon Valley, Microsoft, najednou chodili všichni a já tím začal svůj model rozšiřovat do více a více oblastí – managementu, koučování a tak podobně. A nyní, když za mnou někdo přijde, abych mu rozvinul svůj model třeba pro závodní cyklistiku, tak věřím, že to lze. Vidím matematiku všude.


Zmínil jste práci pro izraelskou armádu, o co šlo, není-li to tajné.

Izrael je ve vzdělávání někde až na 40. místě na světě. Náš systém zkrátka není dobrý. Ale protože jsme zemí, která je v neustálém ohrožení, investujeme neuvěřitelné úsilí do jednoho špičkového procenta těch nejlepších. A když porovnáte procento těch nejlepších v Izraeli a ve zbytku světa, bude v tom Izrael číslo jedna. Pro izraelskou armádu jsem spolu s dalšími lidmi pracoval na vzdělávání cca 2000 talentovaných dětí, u nichž jsem aplikoval svou metodu.  Tito talentovaní mladí lidé pak v 19 letech jdou do specializovaných jednotek izraelské armády, kde programují, analyzují data…, protože mají vytrénovaný matematický mozek a jsou skvělí programátoři. V armádě jsou pak 4-5 let, a po svém návratu zakládají technologické startupy a pak je prodávají – jeden třeba za milion, jiný za několik miliard dolarů. Izraelský HDP je i díky nim až z 30 % postaven právě na startupech.


Jak jste se vlastně dostal do Česka a proč? A proč jste se rozhodl pro Ústí nad Labem?

Poprvé jsem jel do Česka se svojí dcerou na dovolenou, a pak jsme si řekli proč nezůstat dva týdny, že můžeme pracovat přes internet… Jednou jsem měl přednášku pro podnikatele v Prague Business Club, kde jsem potkal muže s bílými vlasy, který se mně zeptal: „Jak můžete pomoci mé zemi, mému kraji.“ A pak jsme spolu mluvili čtyři hodiny, místo abych jel do Českého Krumlova, což měl být můj jediný volný den zde, a vymýšleli, jakým způsobem to udělat. A ten muž byl Martin Hausenblas. Následně jsem přijel do Ústí a udělal přednášku pro pedagogy a nyní je tady školím, aby mou metodu dokázali učit děti desetkrát, stokrát rychleji přemýšlet a být tisíckrát více kreativní. A čím déle jsem zde, tím více si to tu zamilovávám, především díky lidem. Máte zde báječné lidi mimochodem.


Jak to myslíte?

Vy to nevíte, ale když přijdete zvenčí, poté co jste viděli skoro celý svět, Češi jsou výjimeční lidé. A pak je tady ještě jedna věc, o které se moc neví; Češi pomohli Izraeli vybudovat vlastní stát v roce 1948. A já myslím, že vám to dlužíme. Takže jako zástupce své země, i já sám, bych vám chtěl poděkovat. Já i Maya (partnerka a spolupracovnice v projektu Stages) se cítíme vám zavázáni. A já myslím, že je pár věcí, ve kterých vám Izrael a já sám můžeme pomoci. Myslím, že právě Česká republika může být sesterskou zemí Izraele a můžeme si vzájemně pomoci – my vám pomůžeme s technologickou vyspělostí, ekonomicky růst, přivést sem firmy a know-how společností jako IBM, Microsoft…a vy nás zato prostě můžete mít rádi. To je emocionální stránka té věci.


To jsou milá slova. Ophere, vy jste už nakousl projekt Stages, můžete popsat, o co jde, pro koho je určen?

V projektu Stages rozlišujeme dvě úrovně: krátkodobou perspektivu, což je například aktuální školení pedagogů, založení IT školy nebo nějaké dílčí změny ve městě, a pak také dlouhodobý pohled, který rozvíjíme v modelu postupných kroků. V něm vezmeme děti od 6 do 12 let a umožníme jim rozvinout matematický mozek, nabudíme je milovat přírodní vědy. Ve věku 12-14 let vezmeme 10 či 20 % nejlepších z nich a umožníme jim ve speciálním programu během dvou let vystudovat přírodní vědy.  A oni toho budou schopní, protože v projektu Stages je naučíme se učit minimálně desetkrát rychleji, než je obvyklé, a být tisíckrát kreativnější. Následně v dalších letech bychom je vzdělávali v informatice a ekonomii a oni by pak ve svých 18 letech byli připravení vytvářet technologické startupy a inovace. A jestliže mluvíme o nějakých 2000 žácích naší IT školy, které sem chceme dostat z celé země, tak bychom tady časem rádi měli taky 2000-3000 nových startupů.  Můžeme sem také následně dostat tzv. unicorn společnosti (startupy s hodnotou vyšší než miliarda dolarů), které do těchto malých startupů mohou investovat, protože Ústí je ideální místo strategicky, počasím, levnou půdou… a je to jednoduše to pravé místo kde začít. To je naše vize a berte to tak; nejde o přehnané sliby, je ale potřeba mít dlouhodobé vize.


Ophere, děkuji za rozhovor. Chtěl byste ještě něco dodat?

Rád bych ještě něco dodal k projektu Stages. Snažíme se v něm rovněž zdůrazňovat a dětem vštípit vedle intelektuálního systému také hodnotový žebříček – být chytrým člověkem a být dobrým člověkem, a to právě tím, že vloženou investici společnosti vrátí a nezneužijí. A kombinace těchto dvou systémů vede k pozitivní změně ve společnosti, v ekonomice.



Kdo je Opher Brayer

Uznávaný izraelský expert na rozvoj talentů, byznys mentor, kouč a učitel

Začínal jako jazzový muzikant a učitel jazzu na hudební škole, kde se setkával s talenty a začal se zajímat o matematiku a uplatňovat její principy ve výuce hudby. Život mu změnila návštěva zástupkyně společnosti Disney, která si přišla poslechnout jeho přednášku a okamžitě jej na základě toho přizvala do vývojového centra pro design a vytváření atrakcí do lunaparků. V něm designéry a technologické specialisty vyškolil svou metodou. Od té doby pracoval na mnoha projektech pro globální společnosti jako Hewlett-Packard, Microsoft, Nokia, Osram, Orange a další. Vyvinul celou řadu metod pro rozvoj talentů, školí vysoké manažery a průmyslníky ve strategiích vedení a procesech růstu. Je pionýrem bussiness intelligence theory a založil Academy of Business Intelligence profesora Bena Gilada v Bostonu. Aktuálně se věnuje vzdělávacímu projektu Stages, který spoluzakládal s ústeckým podnikatelem a filantropem Martinem Hausenblasem.

Více o projektu i osobnosti Ophera Brayera najdete na http://www.stages.global



 


        

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace

Aktuality

© 2017 Insion


NEWSLETTER

Odběr newsletteru: 

 

 

 


News: