Inovační centrum Ústeckého kraje


« zpět

Kreativitu a matematické myšlení u dětí v Ústeckém kraji bude od října probouzet jedinečná metoda izraelského odborníka na rozvoj talentů

Kreativitu a matematické myšlení u dětí v Ústeckém kraji bude od října probouzet jedinečná metoda izraelského odborníka na rozvoj talentů

03.08.2017 - Od října se na osmi základních školách v Ústeckém kraji spustí pilotní projekt revoluční výukové metody. Vymyslel ji a poprvé v Česku uvede do praxe přední izraelský odborník na rozvoj talentů Opher Brayer. Dětem má pomoci zásadně rozvinout jejich kreativitu, matematické myšlení a schopnost učit se. V prvním srpnovém týdnu probíhá zaškolení pedagogů, které organizuje Inovační centrum Ústeckého kraje.


V létem vyhřáté učebně pedagogické fakulty ústecké univerzity stojí před tabulí čtveřice kantorů. Každý má v ruce bubínek s jiným geometrickým tvarem a tónem a na střídačku vyťukávají melodie. Cílem je co nejrychleji vybubnovat všech 24 melodií tvořených ze čtyř tónů. Asi dvakrát přijde malé zaváhání, ale ani ne za minutu je hotovo.


Great, jedna chyba,“ přichází pochvala od školitele, ctihodní pedagogové se uculí jako školáci po úspěšné zkoušce a nastupuje další čtveřice. Po dvaceti minutách a krátké pauze jdou cvičit karate, hrát si s čísly, tančit anebo třeba kreslit. Vše ale prostupuje matematika. Po celodenním školení si učitelé odnesou úkol navrhnout z omezeného počtu základních geometrických tvarů a značek pro pohyb nové a nikdy neviděné atrakce pro dětská hřiště.


Nejde o to mít jeden nápad. Učím vás, jak jich vymyslet deset tisíc…. Pro začátek mi jich ale stačí padesát,“ dodává k úkolu s úsměvem přední izraelský odborník na rozvoj talentů Opher Brayer.


Jeho vzdělávací projekt Stages kombinuje rozvoj matematického myšlení s kreativitou a staví na hře a komplexnosti a rozvoji celé osobnosti. Jak sám říká, smyslem je trénovat mozek, nikoli vytvářet odborníky.


A metoda zjevně funguje. „Jsme tu třetí den a na začátku jsme nebyli schopní samostatně bez chyb vyťukat 4 melodie, nyní dáme do minuty všech čtyřiadvacet permutací, bez nějakého drilu a navíc v týmu, řada kolegů mě překvapila, jak během dvou dnů rozvinuli svou kreativitu i matematické uvažování,“ říká zástupce ředitelky ZŠ Máchovka v Děčíně a pedagog Martin Lána. „Jsem z metody nadšený, líbí se mi její komplexnost, hravost, dělení problému na dílčí řešení…, jak dokáže matematiku objevovat i v natolik vzdálené disciplíně, jako je třeba karate. Přináší to navíc, po čem dlouhodobě voláme – učit děti přemýšlet,“ dodává Martin Lána, který vyučuje na ZŠ Máchovka informatiku.


Originální výuková metoda Ophera Brayera začne od října na třech ústeckých základních školách, jedné kadaňské a jedné děčínské. Žáky čeká v rámci tradiční výuky každý den 20 minut předem připravených her na rozvoj kreativity a matematického myšlení. Každou z nich budou hrát přitom pouze jednou.


Nechci vám měnit systém vyučování jako celek, chci jen, abyste tato cvičení zařadili do svých hodin jednou denně. Každý měsíc od vás budu chtít slyšet zpětnou vazbu a pomůžu najít individuální řešení. První rok bude klíčové se vám věnovat a věřím, že za rok budete schopní sami školit nové učitele,“ motivuje na závěr školení lehce unavené, ale již zapálené pedagogy Opher Brayer.


Vzdělávací projekt Stages a metoda Ophera Brayera necílí jen na žáky základních škol, ale i vysokoškoláky. Uplatnění ale mohou být podle ředitele Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáše Sivička i širší: „Rádi bychom metodu i osobnost a zkušenosti Ophera Brayera využili například pro mentoring a vzdělávání začínajících podnikatelů v připravovaném start-up centru i povzbuzení inovativnosti firem v Ústeckém kraji. Metoda totiž neuvěřitelně rozvíjí inovativní myšlení. Chystáme dlouhodobější spolupráci.“


Spuštění projektu Stages na základních školách je teprve začátek. Potřebujeme zasadit semínko kreativity, inovativnosti a matematického uvažování nejprve do těch nejmladších. Z nich pak vyrostou ti, kteří budou zakládat technologické startupy, vynalézat nové věci a pomůžou náš region pozdvihnout v budoucí Silicon Valley,“ doplňuje jej podnikatel a ústecký zastupitel Martin Hausenblas, který Ophera Brayera na sever Čech přivedl a spoluzakládal s ním projekt Stages.


V týdnu do 6. 8. probíhá na PF UJEP první část školení pedagogů, druhý běh pro další učitele začíná 28. srpna a potrvá do 3. září.


Kdo je Opher Brayer

  • Uznávaný izraelský expert na rozvoj talentů, byznys mentor, kouč a učitel

Začínal jako jazzový muzikant a učitel jazzu na hudební škole, kde se setkával s talenty a začal se zajímat o matematiku a uplatňovat její principy ve výuce hudby. Život mu změnila návštěva zástupkyně společnosti Disney, která si přišla poslechnout jeho přednášku a okamžitě jej na základě toho přizvala do vývojového centra pro design a vytváření atrakcí do lunaparků. V něm designéry a technologické specialisty vyškolil svou metodou. Od té doby pracoval na mnoha projektech pro globální společnosti jako Hewlett Packard, Microsoft, Nokia, Osram, Orange a další. Vyvinul celou řadu metod pro rozvoj talentů, školí vysoké manažery a průmyslníky ve strategiích vedení a procesech růstu. Je pionýrem bussiness intelligence theory a založil Academy of Business Intelligence profesora Bena Gilada v Bostonu. Aktuálně se věnuje vzdělávacímu projektu Stages, který spoluzakládal s ústeckým podnikatelem a filantropem Martinem Hausenblasem.


Více o projektu i osobnosti Ophera Brayera najdete na http://www.stages.global


 


        

Aktuality

© 2017 Insion


NEWSLETTER

Odběr newsletteru: 

 

 

 


News: